Entrada compartida per ASSOCIACIO CATALANA PER LA PAU (DELEG)

En col·laboració amb el Colectivo Sociojurídico Orlando Fals Borda (COFB), l’Associació Catalana per la Pau està treballant en els últims anys en diferents projectes de memòria històrica i exigibilitat de drets a Colòmbia.

El 2017 i amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, va finalitzar la segona fase del programa “Enfortint la defensa dels drets humans als Llanos Orientales”, a partir del qual s’ha denunciat l’existència de fosses comunes amb milers de cossos sense identificar en els cementiris d’aquesta regió colombiana.

Desaparegudes ColòmbiaDesprés d’un acord amb la Fiscalia, s’ha pogut conèixer la identitat de centenars de persones soterrades i s’ha acompanyat en processos jurídics i psicosocials les famílies de 108 persones enterrades com a no identificades.

Atès que la majoria de familiars acompanyants són dones, afectades per diverses formes de violència en el marc del conflicte armat i per l’estructura patriarcal del país, el projecte ha contribuït a l’empoderament de 60 d’elles, permetent-los millorar les seves capacitats d’incidència i d’agenda política, a partir d’un procés formatiu amb enfocament psicosocial, de gènere, de drets i de construcció de pau.

Així mateix, s’ha dut a terme un procés d’intercanvi amb altres mares i familiars de desapareguts del Con Sud i d’Amèrica Central, en el marc de la campanya “Expliquem la veritat, perquè totes les persones sense identificar tenen una història”.

A través de la incidència política a nivell local, nacional i internacional, es pretén avançar en l’exigibilitat de polítiques públiques de Memòria Històrica, Veritat, Justícia i Reparació integral i Lliurament digne dels cossos de persones desaparegudes als seus familiars, com a mecanisme necessari per a la construcció de pau a la regió.

En el mateix context, l’ACP i el COFB, amb el finançament del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, estan actualment treballant en un projecte per a la millora de les capacitats organitzatives i d’incidència política de les víctimes de desaparició forçada, dintre de la implementació dels Acords de Pau a Colòmbia.

S’articula des d’un procés de formació i d’incidència nacional, i davant organismes internacionals de protecció de drets humans, amb el suport de la Xarxa Llatinoamericana contra les Desaparicions Forçades (que compta amb la participació d’organitzacions i familiars de víctimes de Colòmbia, Argentina, Guatemala, Salvador, Hondures i Mèxic).

Gràcies a aquest treball, durant la creació de la Unitat per a la Cerca de Persones Desaparegudes, prevista en compliment dels Acords de Pau, es comptarà amb un full de ruta que inclou contribucions concretes per a la millora dels protocols d’actuació a nivell jurídic i d’atenció psicosocial a víctimes, incidint en la implementació de bones pràctiques que ja han funcionat en altres països.

Desaparegudes Colòmbia

L’entrada Treballant en la Memòria Històrica i en la Cerca de Persones Desaparegudes a Colòmbia ha aparegut primer a Associació Catalana per la Pau.